Galerie Kaple zprostředkuje průřez dosavadní tvorbou mimořádné persony českého konceptuálního umění Jiřího Kovandy, jehož jméno je známé u nás i ve světovém měřítku. Proslavil se díky svým objektům, instalacemi nebo intervencemi do prostoru, ale především performancemi či akcemi ze sedmdesátých let. Výstava pod kurátorským vedením PaedDr. Leszka Wojaczka bude zahájena ve čtvrtek 10. dubna 2014 v 18 hodin a během vernisáže přednese svou poesii ze sbírky Píseň zamilovaného Misogyna Jiří Měsíc za hudebního doprovodu kytaristy Ondřeje Běťáka.
Jiří Kovanda je výraznou osobností české výtvarné scény a zároveň patří mezi malou hrstku českých umělců, kterým se podařilo prosadit v evropském kontextu a vystavovat nejen ve významných institucích, jako je například londýnská Tate Modern, pro kterou vytvořil akci Líbání přes sklo. Podle indexů autorů výtvarného umění, které tento rok zveřejnil portál Art plus, je Jiří Kovanda nejvýznamnějším a nejúspěšnějším českým umělcem narozeným ve druhé polovině 20. století. Kovandova tvorba, v níž převládá konceptuální přístup ke skutečnosti, představuje jeden z nejdůležitějších přínosů pro českou vizuální kulturu a rovněž výrazně ovlivňuje nastupující generace.
Galerie Kaple představí tvorbu tohoto klasika, českého konceptualisty, postmodernisty, postminimalisty i postkonceptualisty. V sedmdesátých letech bez znalosti zahraničního kontextu začal se svými akcemi ve veřejném prostoru za účasti jen malé skupiny diváků, po nichž zůstala jen fotodokumentace. Poté koketoval s malovanými obrazy, kresbami a kolážemi. Vždy tak ale činí s ironickým odstupem, s pokorou a zvědavostí. V devadesátých letech se završuje autorovo eklektické období a nastupuje období instalací využívajících všedních věcí, ve kterých umělec provádí nenápadné zásahy anebo pomocí nichž vytváří instalace do galerijního prostoru. V intervencích tvoří poměrně spontánně na základě nalezených materiálů, v reakcích na konkrétní situace a místa. Jeho tvorba se vyznačuje minimalistickým pojetím a často své výstavy tvoří z banálních předmětů všedního života. Díla jsou charakteristická zvláštní formou křehké vizuální poesie plné bohatých významů i politického zaměření.
JIŘÍ KOVANDA (nar. 1953) je autodidakt, žije a pracuje v Praze. K umění se dostal v patnácti letech a v roce 1976 měl svou první výstavu ve varšavské studentské galerii Mospan. Nyní působí jako odborný asistent ateliéru Malířství u Vladimíra Skrepla na AVU v Praze, od roku 2008 vede ateliér Performativní média na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.